1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



מחזור סדיר עם שחלות פוליציסטיות?

האם אני יכולה לקבל כל 28 ימים עם שחלות פוליציסטיות? (ובלי גלולות…?) מתי מחזור נחשב ארוך מדי וחייבים לטפל? מה ההשלכות ארוכות הטווח של מחזור שמגיע "פעם באף פעם"? יכול להיות שהמחזור שלי יותר קצר?? הוא לא אמור להיות ארוך? ומה בעצם נחשב מחזור סדיר בשחלות פוליציסטיות?
כל התשובות בנוגע לסדירות המחזור בשחלות פוליציסטיות!

מאת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית, 14.1.2021

זה מתחיל לפעמים כבר בגיל ההתבגרות. המחזור שלנו מגיע בגיל מאוחר יחסית לחברות שלנו ונדלקת נורה אדומה. לפעמים זה הפוך, דווקא בשנה הראשונה המחזור סדיר ואז מתחיל "לשחק" מה שיגרום לנו ללכת לרופא נשים שישר יירשום גלולות. ולפעמים המחזור דווקא יהיה סדיר, ופתאום אחרי הלידה הראשונה יהפוך ללא סדיר, ואז נגיע לרופא ונקבל אבחנה של "תסמונת השחלות הפוליציסטיות".

אז קודם כל, מה נחשב מחזור לא סדיר?

חשוב להבין, שיש משמעות לזמן שעבר מאז שקיבלתי לראשונה וסת. ב-3 השנים הראשונות שאחרי קבלת הווסת הראשונה ההתייחסות היא קצת אחרת. מחזור שנמשך פחות מ-21 ימים או יותר מ-45 ימים, נחשב לא סדיר. אבל אם פחות מכך (כלומר כל 40 ימים או כל 24 ימים למשל), ב-3 השנים הראשונות, הוא עדיין נחשב סדיר!

לאחר 3 שנים, הקריטריונים משתנים- ואז אם המחזור נמשך פחות מ-21 ימים (כן, מחזור קצר יכול להיות סימפטום בשחלות פוליציסטיות, גם אם נפוץ פחות) או יותר מ-35 ימים, הוא נחשב לא סדיר. ואז אם למשל, אקבל כל 40 ימים, או שישנם פחות מ-8 מחזורים בשנה, המחזור לא סדיר. אבל, האם זה אומר שחייבים לטפל ולקצר אותו כדי להגיע למחזור כל 28 ימים?

לפני שאני עונה על השאלה, הזאת- בואו נדבר רגע על מחזורים מאוד ארוכים, כאלה שמגיעים פעם בחצי שנה או פעם בשנה או לא מקבלת בכלל?

אם עברה לפחות שנה מאז הווסת הראשונה, וישנו מחזור שגדול מ-90 ימים (אפילו אחד) –

חשוב להיות מודעת לזה-

הדימום שמופיע בווסת, הוא בעצם- נשירה של רירית הרחם, שמתרחשת כשהגוף "מבין" שאין הריון (עיבוי הרירית מתרחש כשהגוף מתכונן להריון. וכשהוא מבין שאין כזה- הרירית נושרת ומופיע כדימום שאנחנו רואות ומרגישות בווסת).
מסתבר שאותה נשירה של רירית הרחם חשובה! כיוון שכאשר אין וסת במשך מספר חודשים, רירית הרחם מתעבה עוד ועוד, ותופעה זו עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן רירית הרחם בגיל מבוגר יותר.

ואכן, לנשים עם שחלות פוליציסטיות, סיכון מוגבר לסרטן רירית הרחם פי 2 עד 6, והוא עלול להופיע לפני גיל המעבר;

מאוד מאוד חשוב לזכור- שלמרות העלייה בסיכון היחסי, הסיכון המוחלט לסרטן רירית הרחם נותר נמוך יחסית!

ואומנם לא ידוע עדיין מהי הדרך האופטימלית והמדויקת למניעת סרטן רירית הרחם. אבל ההמלצה היא, שאם המחזור לא מופיע מעל ל-90 ימים, רצוי מאוד לעשות הכל- כדי כן לצופף מחזורים. גם אם מדובר בפעם אחת בשנה שזה קורה.
הגישה הרפואית הרווחת, היא טיפול בגלולות למניעת הריון או בתרופה שמשרה ווסת ובעצם באופן מלאכותי גורמת לאותה נשירה של רירית הרחם.

אך האם זה אומר שאני חייבת לקחת גלולות אם המחזור שלי גדול מ-90 ימים?

העניין הוא כזה. 70% מהנשים עם שחלות פוליציסטיות- יכולות להסדיר את המחזור והביוץ על ידי תזונה וספורט (גם נשים שלא בעודף משקל). אך השינוי יכול לקחת זמן. זה אומנם יכול לקרות תוך חודש, אבל גם יכול לקחת מספר חודשים (עד חצי שנה). ולכן, כן הייתי נעזרת בטיפול תרופתי, אם אני יודעת שלא קיבלתי מחזור כבר מעל ל-3 חודשים. לפחות לגרום לדימום כרגע, ובמקביל ממשיכה בדרך התזונתית, בודקת אותה במשך מספר חודשים, ובמידה והיא לא מספיקה כדי להסדיר את המחזור, כן לקחת טיפול תרופתי (משרה וסת בלי מניעת הריון או גלולות למניעת הריון). ותמיד תמיד תמיד, בלי קשר לסדירות הווסת או לטיפול תרופתי שאני לוקחת או לא לוקחת, הייתי שומרת על תזונה שמתאימה לתסמונת.

למה?

הסיבה לתסמונת היא תנגודת לאינסולין, כלומר- ההשפעה שלה היא הרבה יותר רחבה מהשפעה הורמונלית!! ואם אני מסדירה את ההורמונים, אני אומנם אקבל וסת סדירה, אבל הבסיס- התנגודת לאינסולין- כן נמצא שם. והטיפול האולטימטיבי לתנגודת- הוא טיפול תזונתי. לכן הוא גם משפיע ב-70% מהפעמים!

ויותר בפירוט-

לאותה תנגודת לאינסולין (שגורמת לשחלות הפוליציסטיות) יש השלכות רבות מלבד מחזור לא סדיר! (על השמנה, סיכון לסוכרת, סיכון לסוכרת הריון, ולא בהריון- שומנים בדם, בריאות הלב ועוד) ולא רק על הביוץ או השיעור/ פצעים.
ואותן השלכות, מלוות אותנו לצערנו, גם בגילאים המבוגרים (או בייחוד אז), גם אחרי שנפסיק לקבל מחזור. זאת הסיבה, שאני משתדלת, וגם תמיד ממליצה למטופלות- אם או בלי טיפול תרופתי, לשמור על תזונה וספורט- כל אחת בהתאם ליכולות שלה ולמסוגלות שלה. אין צורך להימנע מפחמימות או להוריד לגמרי סוכרים, אלא לעשות "הכי טוב שאני יכולה" ושאני יכולה לשמור לאורך זמן .

להנחיות יותר מפורטות, אפשר להירשם ולקבל את המדריך התזונתי המלא לנשים עם שחלות פוליציסטיות כאן >>>>>>>

לסיכום-

  • במידה ועברו מעל 3 שנים מהמחזור הראשון, והמחזור קצר מ-21 ימים או ארוך מ-35 ימים, המחזור נחשב לא סדיר.
  • ב-70% מהמקרים, תזונה עוזרת להסדיר את המחזור. וגם אם לא אקבל וסת כל 28 יום, כל עוד אני מקבלת מחזור סביב 35 ימים, זה נחשב סדיר מספיק.
  • כן חשוב לדאוג, שיהיה ווסת לפחות פעם ב-3 חודשים! (פחות מ-90 ימים) ובמידה וזה לא קורה, חשוב לגרום לנשירת רירית הרחם (וסת) על ידי תזונה, ואם זה לא עובד- על ידי טיפול תרופתי וזאת רק בהתייעצות עם רופא נשים מוסמך.
  • מעבר לכך- תמיד חשוב לשמור על תזונה שמתאימה לתסמונת ומפחיתה את התנגודת. עם טיפול תרופתי או בלעדיו. כי לתסמונת יש השלכות נוספות מלבד אקנה/ נשירת שיער או שיעור יותר ומחזור לא סדיר. השלכות על הסיכון לסוכרת, לסוכרת הריון, עליה בשומנים בדם, השמנה ועוד. ואת זה אפשר למנוע על ידי תזונה נכונה ופעילות גופנית.

בהצלחה ????

נטע