1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



צמצמתם את כמות הקלוריות בלבד? תזהרו! זה יגרום לכם לעלות במשקל!

מה עושים? משלבים תזונה ופעילות גופנית לירידה במשקל!

כותבת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר

כולנו יודעים שירידה במשקל היא עניין של הכנסה אנרגטית (מה שאנחנו אוכלים) מול הוצאה אנרגטית (כמה אנחנו שורפים). לכן, לכאורה אם נצמצם את הצריכה הקלורית שלנו (נאכל פחות), ונגרום לגרעון קלורי, נרד במשקל. אך רק לכאורה.
ידוע שכאשר אנחנו מגבילים את כמות הקלוריות היומית שלנו, אנו אומנם יוצרים גרעון קלורי, ויורדים במשקל, אך ירידה כזאת, גורמת לירידה במסת השריר בגוף- איבוד שריר. ככל שהירידה במשקל תהיה מהירה יותר, והצמצום הקלורי משמעותי יותר, נאבד יותר ממסת השריר. רקמת השריר היא רקמה פעילה ושורפת יותר קלוריות מרקמת השומן. לכן, ככל שיהיו לנו יותר שרירים, חילוף החומרים שלנו יהיה גדול יותר. כלומר- נשרוף יותר קלוריות במנוחה. לעומת זאת, כאשר אנחנו מאבדים ממסת השריר, אנחנו מקטינים את חילוף החומרים שלנו ואת השריפה הקלורית היומית. עד פה, הכל ידוע.

אך מה שרובנו לא יודעים הוא, שכאשר אנחנו יורדים במשקל, אנחנו מאבדים יותר מסת שריר, מהמסה אותה אנחנו מעלים כאשר אנחנו עולים במשקל. אם נצרף לכך את העובדה שרוב מי שיורד במשקל, עולה את המשקל שירד לאחר כשנתיים (לפי מחקרים 95%), נבין מדוע כל דיאטה מכניסה אותנו עמוק יותר ויותר לעודף המשקל שלנו. בעיקר אם היא אינה משלבת פעילות גופנית.

מדוע?

אם ירדתי במשקל, איבדתי מסת שריר מסוימת. במידה ואעלה במשקל בסיום הדיאטה אצבור מחדש מסת שריר, אך לא את כל מה שאיבדתי. כלומר, אשרוף פחות קלוריות ממה ששרפתי לפני שהתחלתי את הדיאטה. אם אחזור שוב לדיאטה, אצמצם את צריכת הקלוריות וארד במשקל, שוב אגרום לירידה במסת השריר וחילוף החומרים שלי ימשיך לרדת. אם אהיה חלק מ-95% האחוזים שעולים במשקל, אגדיל שוב את מסת השריר שלי, אך לרמה נמוכה אף יותר ממה שהתחלתי בדיאטה האחרונה, וחוזר חלילה. בתרחיש הגרוע- אגיע למצב בו חילוף החומרים שלי כל כך נמוך, שגם תפריט מצומצם ביותר, שבעבר גרם לי לרדת במשקל, אינו מספק על מנת לגרום לירידה במשקל הפעם. וכך בעצם הנצחתי את עודף המשקל שלי.

אך מה קורה כאשר משלבים תזונה לירידה במשקל, בנוסף לפעילות גופנית אירובית או פעילות גופנית לחיזוק שרירים?
כאשר בזמן הגבלה קלורית לצורך ירידה במשקל, משלבים פעילות גופנית, אומנם לא נראה הבדל משמעותי בסך הירידה במשקל (כיוון ששריר שוקל יותר משומן) אך כאשר משלבים יחד תזונה ואימון גופני, נראה ירידה קטנה יותר במסת השריר, וירידה גדולה יותר במסת השומן. כלומר- נרד במשקל, ההיקפים שלנו יצטמצמו יותר, עקב חיזוק השרירים והירידה הגדולה יותר במסת השומן, ובנוסף נקטין את הפגיעה בחילוף החומרים- כך שנוכל לאכול כמויות דומות של קלוריות, ולא נעלה בחזרה את המשקל שירדנו. אך זהו אינו היתרון היחידי!

כאשר נשלב תזונה ופעילות גופנית, נראה שיפור ביכולות הפונקציונליות היומיות שלנו (בפעילות היומיות השגרתיות שלנו), לעומת ירידה במשקל שהתבצעה על ידי צמצום הצריכה הקלורית בלבד. בנוסף, נראה שיפור בכושר העבודה שלנו, בתפקוד הקוגניטיבי, נראה שיפור גם בבריאות הלב וכלי הדם, שיפור בכוח השרירים ובהרכב הגוף וגם בחוזק העצם (שעלולה להיפגע בזמן ירידה במשקל).
במידה והפעילות הגופנית שאותה נבצע תהיה כזאת, המשפרת את הכושר הגופני שלנו ואת הביצועים שלנו, נפחית גם את הסיכון לפציעת שריר-שלד.

לכן, אפילו אם בטווח הקצר אנו לא רואים שינוי בירידה במשקל עם או בלי פעילות גופנית, בגלל שינוי בהרכב הגוף, יש יתרון משמעותי לשילוב תזונה ופעילות גופנית לירידה במשקל- הן בריאותית, והן בשמירה על מסת השריר בזמן הירידה במשקל, ובהתאם גם על חילוף חומרים ובעתיד- על שמירת המשקל שירדנו והמנעות מכניסה למעגל של ירידה במשקל- עליה במשקל וחוזר חלילה.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לשילוב תזונה ופעילות גופנית בהתאמה אישית:

[[ טופס מוטמע]]