1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



צום לסירוגין (או דיאטת 16:8) המפורסמת, האם היא עוזרת לנשים הם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS)?

מכל מקום אנחנו שומעים לאחרונה על הצום לסירוגין (דיאטת 16:8). אנשים מעידים שהיא עושה "קסמים", ירידה במשקל, שיפור מדדים בריאותיים, סוכר בדם, לחץ דם ובאופן כללי, הרגשה נהדרת למי ששומר על הכללים.

ומהם הכללים?

מותר לאכול מה וכמה שרוצים במשך 8 שעות, ולאחר מכן נכנסים לצום של 16 שעות. ולמרות שכמעט כל דיאטה בימינו ממליצה על ארוחת בוקר אחרי צום הלילה, מי שמבצע את דיאטת הצום לסירוגין, יכול להתחיל לאכול בצהריים, כל עוד אחרי 8 שעות של אכילה, הוא ייכנס לצום של 16 שעות.

האם צום לסירוגין מתאים גם למי שיש לה את תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS)?

אז בואו נתחיל רגע בלעשות סדר בדברים ולהבין- מה בעצם העקרונות התזונתיים שיכולים לעזור לנשים עם התסמונת?

נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (חלקן המכריע) סובלות מתנגודת לאינסולין. ולכן, תזונה שעוזרת להוריד את התנגודת, עוזרת לסימפטומים שלה, עוזרת להסדיר ביוצים, ועוזרת גם להפחית את שאר הסימנים שבאים עם התסמונת.
מהי התזונה שעוזרת?
– קודם כל, לנשים שנמצאות בעודף משקל, ירידה במשקל עוזרת בהסדרת הביוצים.

– מעבר לירידה במשקל, כשחקרו מה ההרכב התזונתי הנכון ביותר עבור מי שיש לה שחלות פוליציסטיות, כלומר- מהי הדיאטה הטובה ביותר? ראו כי התזונה הים-תיכונית היא הטובה ביותר בהסדרת הביוץ. בפועל- תזונה שעשירה בדגים, ירקות ופירות (פירות בהגבלה מסוימת), אגוזים, שקדים, שמן זית ושומנים צמחיים, קטניות ודגנים מלאים והפחתה בצריכת הבקר והג'אנק פוד.

– הדגש התזונתי בשחלות פוליציסטיות הוא לאזן את צריכת הפחמימות (אמרנו, תנגודת לאינסולין) ולבחור בפחמימות מלאות, וכן- לצמצם את צריכת המתוקים (אפשרי כן לאכול מתוק, אבל מעט).

– מחקרים יחסית חדשים, שנעשו על השעון הביולוגי (צירקדיאני)  בהקשר לתזונה ושחלות פוליציסטיות בנשים רזות, ראו שאכילה שמחולקת ל-3 ארוחות ביום, בהן ארוחת בוקר גדולה, צהריים בינונית וערב קטנה, עזרה להסדיר את הביוץ אצל אותן נשים ששמרו על הדיאטה (לעומת מי שאכלה פחות בבוקר ובשעות היום ואכלה יותר בשעות הערב).

ולמה הזכרתי את זה? כי פה אנחנו בעצם מתקרבים לדיאטת הצום לסירוגין.
מחקרים מוקדמים יותר שעסקו בתזונה-והשעון הביולוגי, בהקשר של תנגודת לאינסולין וסוכרת (אך לא ישירות עם נשים פוליציסטיות) ראו שכשאנחנו מגבילים את התזונה שלנו למספר שעות מצומצם ביום, ובשאר היום צמים (גם אם נאכל מזון שומני או עתיר קלוריות וגם אם נצום בשעות היום ונאכל רק בערב) אנחנו יכולים להשפיע על המשקל שלנו ולרדת במשקל, וגם לשפר מדדים בריאותיים כמו סוכר בצום ועוד (תנגודת לאינסולין).

האם זה מספיק על מנת להמליץ לנשים עם שחלות פוליציסטיות על תזונה של צום לסירוגין?
על פניו, נראה שתזונה בה אוכלים 8 שעות ביום וצמים 16 שעות, יכולה להיות טובה לנשים עם שחלות פוליציסטיות. בייחוד אם כן נאכל ארוחת בוקר גדולה, צהריים בינונית ונקדים את ארוחת הערב שלנו ונאכל בה מעט, כיוון שאז אנחנו אוכלות בדומה למחקר על נשים רזות עם שחלות פוליציסטיות שכאמור הראה הטבה בתזונה כזו. ונראה שלאנשים בעודף משקל, דיאטת הצום לסירוגין, אכן גורמת לירידה במשקל (מי שמצליח לשמור על השעות).

אך לדעתי, זה לא מספיק. למה? כי דיאטה טובה היא דיאטה- ששורדת לאורך זמן!! וזאת השאלה האמתית!! האם אני יכולה לאורך השבועות, החודשים, השנים… לאכול בצורה כזו? האם תזונה כזו מתאימה לאורח החיים שלי? יהיו כאלה שעבורם זה חלום- לאכול 8 שעות כל מה שרוצים. יהיו כאלה שהצום הארוך, יהיה ארוך מדי… ויהיה להם קשה מאוד לשמור על הדיאטה.

וזאת השאלה, שאם התשובה עליה היא "כן, אני רוצה ויכולה" אז הדיאטה הזאת מתאימה לך.

עד לפני 10 שנים, אני שקלתי 20 ק"ג יותר ממשקלי היום. ניסיתי הממממון דיאטות. אף אחת לא שרדה לאורך זמן. להיפך, מצאתי את עצמי רק עולה במשקל אחרי שנשברתי. כשירדתי במשקל, לפני 10 שנים, זה היה בדרך אחרת. בלי הרעבה, בלי חוקים נוקשים, אלא מתוך קבלה של עצמי, הקשבה לעצמי, לרעב ולשובע, התמודדות עם אכילה רגשית, שילוב ספורט ובעיקר, אהבה עצמית…

אני מאמינה, שרק הדרך הזאת יכולה לעבוד. בייחוד עבור מי שרוצה לרדת במשקל כדי להסדיר ביוץ ולהיכנס להריון. ואם הירידה במשקל/ שינוי תזונתי נעשה ממקום כזה (של הקשבה וחמלה), אז גם צום לסירוגין יכול להתאים (שוב, אם מתאים לך אישית או תפריטים בסגנונות אחרים).

כמי שיש לה שחלות פוליציסטיות בעצמה, והייתה בטוחה!! שלא תצליח להיכנס להריון כי המחזור שלה לא סדיר, אני יכולה להגיד, שברגע שירדתי במשקל, והמחזור הסתדר, וכל זה בלי מלחמה, אני יותר מיודעת, אני בטוחה שזאת הדרך. גם ככה הדרך להריון מלאה בעליות ומורדות… אז חשוב שהתזונה תהיה כזאת שמשפרת לך את הביטחון העצמי, לא מורידה אותו. כזאת שגורמת לך להרגיש טוב עם עצמך (ולא כזאת שגורמת לך לרגשות אשם. גם ככה יש לנו יותר מדי רגשות כאלה…)

אם את רוצה לשמוע עוד על השיטה שלי, שמשלבת תזונה, תנועה והקשבה,

מזמינה אותך להתקשר- 050-4350466

או להשאיר פרטים כאן >>>> ואחזור אלייך.

ואם מעניין אותך לקרוא עליי קצת יותר לפני שאת יוצרת קשר, מוזמנת לקרוא כאן >>>>>

למאמרים נוספים על תזונה/ כושר/ מיינדפולנס והקשבה לנשים עם שחלות פוליציסטיות לחצי כאן >>>>

נטע