1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



מה עדיף סוכר או ממתיקים מלאכותיים?

לפני שאנחנו עונים על השאלה, בואו נבין רגע מהם הממתיקים המלאכותיים?

ממתיקים מלאכותיים הם חומרים שנוצרו בתעשייה, שטעמם מתוק אך אין להם ערך קלורי ואינם מכילים סוכר.

** בניגוד למשל, לממתיקים אלכוהוליים שיש להם ערך קלורי. (מחצית מלסוכר לבן "רגיל") וכן מעלים את הסוכר בדם. אך לא נחשבים ל"סוכר". בהם- מלטיטול, קסיליטול, סורביטול ועוד.

סוגי הממתיקים המלאכותיים המוכרים כיום-

אספרטיים, ציקלמאט, אצסולפאם-K שנמצאים בעיקר במוצרים בתעשייה (מעדני דיאט, שתייה דיאטטית וכדומה)

סכרין- הממתיק שנמצא ב"סוכרזית"

סוכרלוז- שפותח על מנת לייצר ממתיק ללא טעם לוואי ונמצא ב"סוכרלוז" וב"סוכרדיאט".

מלטודקסטרין- אפשר למצוא במוצרי אוכל כמו חטיפי אנרגיה וכדומה.

וישנם גם ממתיקים טבעיים כמו הסטיביה (וחשוב!! לבדוק, כשקונים סטיביה- את רשימת הרכיבים, כיוון שהרבה פעמים יש מעט מאוד סטיביה ב"סטיביה" והרבה סכרין או ממתיק אחר, ובכל זאת שם המוצר הוא "סטיביה").

עד היום, מחקרים שנעשו כדי לבדוק את בטיחותם של הממתיקים המלאכותיים, מצאו שאם צורכים אותם בכמויות מאוד (מאוד!) גדולות, נמצא קשר לסרטן בעכברים. אך כאשר צורכים אותם בכמויות קטנות (הקיימות במוצרי דיאט, שתיה דיאט או כממתיקים בשתיה הבייתית) הם בטוחים מספיק לשימוש.

מחקרים מהשנים האחרונות, מצאו ממצאים חדשים ומפתיעים על הממתיקים המלאכותיים. למשל, סקירה (סקירה היא בעצם מאמר, שמסכם מספר רב של מחקרים, כדי להסיק מסקנות כלליות.
כיוון שאי אפשר להסתמך על תוצאה של מחקר בודד, שבדק עשרות נחקרים. אנחנו צריכים לבדוק על אוכלוסיות גדולות, מאות ואלפי נחקרים, כדי להסיק מסקנות.
וגם אז, מסקירה אחת, אי אפשר לצאת עם המלצות. אלא צריך מספר רב של סקירות לצורך כך. יחד עם זאת, סקירה כבר יש לה "מקום של כבוד"…).

אז- סקירה שפורסמה ב-2017 וסקרה מחקרים, שבדקו את ההשפעה של ממתיקים מלאכותיים על חיידקי המעי, על איזון סוכר, צריכה קלורית והקשר להשמנה, ראתה שממתיקים מלאכותיים נראים כמשנים את סוג ותכולת חיידקי המעי, מביאים לירידה בשובע ומשנים הומאוסטזיס של גלוקוז.

ראו שצריכה שלהם, קשורה לעלייה בצריכה קלורית ועלייה במשקל.

עוד סקירה שסקרה מחקרים שנעשו על אספרטיים, ראתה כי אספרטיים עלול להעלות את התנגודת לאינסולין, על ידי שינוי חיידקי המעיים. אך התוצאות לא היו חד משמעיות.

בעקבות פרסומים כאלה, אני כדיאטנית, רואה בשטח, שה"אווירה הכללית" באוכלוסיה היא (למשל, כששאלתי בקבוצת הפייסבוק שלי לנשים עם שחלות פוליציסטיות מה לדעתן עדיף) שכדאי להימנע מממתיקים מלאכותיים. ואפילו!! להעדיף סוכר (כשבאופן ברור ובלתי ניתן לערעור- סוכר מעלה סוכר בדם, ובעודף צריכה ברור שגורם מחלות ולנשים עם שחלות פוליציסטיות גם יכול להחמיר את חוסר האיזון ההורמונאלי ולתרום לאי הסדרת הביוץ).

ולכן, האם עדיף סוכר או ממתיק? אין ספק, שהסקירות האחרונות והמחקרים האחרונים, מערערים את הקביעה שהיתה חד משמעית פעם- שעדיף ממתיק ולא סוכר. אבל הם עדיין לא מספיק חזקים ולא הוכיחו חד משמעית את העניין.

ולכן, התשובה שלי היא כזאת- אם אפשר, עדיף להימנע גם מסוכר וגם מממתיק. יחד עם זאת, לאורך זמן- אנחנו לא נצליח להימנע. כן נצטרך את "המתוק".

אם זה קורה בתדירות גבוהה- עדיף ממתיק מלאכותי, מצריכה של סוכר על בסיס קבוע. סוכר בעודף  מוביל לעלייה במשקל, למחלות, ובנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות, להחמיר את התנגודת לאינסולין.

אך אם, מדי פעם חשקה נפשי 😉 במשהו מתוק, וזה לא קורה בתדירות גבוהה, אפשר כן לאכול מעט סוכר. מה גם, שהרבה פעמים אכילה של מאכלים "מומתקים" ללא סוכר- לא באמת מספקת לנו את הצורך במתוק. וגורמת לנו בפועל- לאכול יותר. כי לא הסתפקנו במה שאכלנו.
לפעמים- עדיף כבר לאכול שורת שוקולד או 2 עוגיות, להסתפק ממה שאכלתי ולסיים שם. ולא ללכת למוצר שמכיל ממתיק, שלא יספק אותי ויגרום לי לאכול יותר.

ולכן, כמו תמיד- כדאי להפעיל שיקול דעת ולא לשלול מאכל כזה או אחר על הסף. לשלב, לגוון, ולהתאים את האכילה לתדירות ולמצב.