1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



האם משקל היעד שלנו הוא זה שמכשיל אותנו בדיאטה?

לכולנו יש משקל שאליו היינו רוצים להגיע, ואצל רובנו זהו לא המשקל בו אנחנו נמצאים היום.

בעולם השפע של ימינו כמעט כל אדם- גבר או אישה, אינו מרוצה ממשקל גופו ברמה כזו או אחרת ושואף לרדת בין מס' קילוגרמים ספורים עד לירידה משמעותית במשקל הדורשת מאמץ ודיאטה.

איך כיצד אנו קובעים לאיזה משקל היינו רוצים להגיע, והאם זו הדרך הנכונה?

מאת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית

אנשי מקצוע העוסקים בירידה במשקל בד"כ ידברו על BMI (אינדקס מסת הגוף)
שהוא חישוב המשקל המומלץ יחסית לגובה. אך מזה שנים ידוע, כי מדד זה אינו מספק, כיוון שהוא לא לוקח בחשבון משתנים כמו מין, גיל, או אחוז שומן. יכול להיות אדם שיהיה במשקל תקין יחסית לגובה, אך אחוז השומן שלו גבוה. כלומר- לכאורה הוא במשקל תקין, אך סובל מעודף במסת השומן. לכן, אנשי המקצוע המעמיקים יותר, יכניסו לחישוב משקל היעד גם את אחוז השומן. טכניקה נוספת היא לבדוק מהו המשקל הנמוך ביות בו שקלנו בעשר השנים האחרונות, על מנת לשאוף למשקל יעד שהוא "ריאלי" עבורנו.
למשל, לחזור למשקל בו שקלנו לפני 20 שנה, גם אם הוא משקל תקין יחסית לגובה ולאחוז השומן, הוא לא בהכרח ריאלי, ולכן לא מומלץ לקבוע אותו כמטרה. כמובן, שגם לרצון האישי שלנו יש "משקל" בקביעת יעד המשקל. מי מאתנו שעשה בעבר דיאטה וירד במשקל יודע, שקיים תמיד משקל נמוך מסויים בו החמיאו לנו ובו הרגשנו טוב, ועליו אנחנו חולמים ואליו שואפים להגיע שוב. למרות שלא תמיד הצלחנו לשמור על אותו משקל לאחר שהגענו אליו.

אבל האם באמת מדדים אלה טובים מספיק? כולנו יודעים שרוב מי שמבצע דיאטות עולה בחזרה במשקל לאחר מכן. האם העלייה המחודשת במשקל נובעת רק מהקושי להתמיד בדיאטה? או שמא יש לה קשר גם לקביעת משקל יעד שאינו ריאלי עבורנו, למרות שמסתמך על אותם נתונים ידועים ומוכרים כמו BMI, אחוז שומן, ואפילו המשקל הקודם שלנו והרצון האישי שלנו???

אז מה החלופה? כיצד ניתן לקבוע משקל יעד עליו נוכל לשמור לאורך זמן ולא נעלה בחזרה לאחר שהגענו אליו? התשובה מאוד פשוטה- משקל יעד ריאלי, עליו נוכל לשמור לאורך זמן, הוא המשקל אליו הגוף שלנו ייבחר להגיע בעצמו. לא על ידי טבלה שאמרה לו שככה הוא אמור לשקול, ולא בגלל שכפינו עליו את הרצון שלנו לשקול X
ק"ג כיוון שבמשקל זה החמיאו לנו. במידה ונבחר בחירות אמיתית- חירות משקלית נקרא לה- ניתן לגוף שלנו לקבוע עבורנו באיזה משקל נוח לו להיות! ומשם לא נעלה בחזרה במשקל.

אך כאן עולה התנגדות. כיוון שאם אתן לגוף שלי להחליט, אשאר בעודף משקל. הרי זו הסיבה שמלכתחילה בחרתי לרדת במשקל. נכון? לא נכון! כיוון, שהצעד הראשון חייב להיות- הקשבה לגוף! במידה ואלמד להקשיב לגוף שלי, אתחיל בהכרח לרדת במשקל, ואגיע למשקל יעד שהגוף שלי ייבחר להיות בו וגם אשמור עליו לאחר הירידה.

מה זה אומר?
בעולמנו היום, הכמויות של המזון אותן התרגלנו לאכול, אינן תואמות את הצרכים של הגוף. הן גדולות בהרבה מהדרוש. נקודת ההנחה בדיאטה בד"כ היא, שצריך לצמצם את כמות המזון על מנת לרדת במשקל. אך אם נשנה את התפיסה שלנו- במקום לצמצם את כמות האכילה שלנו על מנת לרדת במשקל, נחליט שהמטרה שלנו היא להתאים את האכילה שלנו לצורכי הגוף שלנו. נראה, שדרוש לגוף שלנו הרבה פחות, על מנת לשבוע ולהנות מהאוכל ונתחיל לרדת במשקל. אך לא ממקום של הגבלות ואיסורים, אלא ממקום מאפשר ומקשיב לצרכי הגוף.

להקשיב לתחושות הגוף אומר, ללמוד מתי אנחנו רעבים באמת, לענות לצרכים של הגוף שלנו במזון המתאים ביותר עבורו, ללמוד מתי הגענו לתחושת השובע איתה נוח לגוף שלנו, וכיצד להתמודד עם האכילה הרגשית שלעתים היא הגורם לעלייה במשקל. ברגע שאנחנו לומדים להתנהל נכון עם עצמנו ועם הצרכים שלנו, הירידה במשקל היא "תופעת לוואי" של שינוי ההרגלים שלנו, שנובעים מהיכולת שלנו, להקשיב מחדש לגופנו.

התרגיל הטוב ביותר, על מנת ללמוד כיצד לעשות זאת הוא לתרגל אכילה מודעת. מהי אכילה מודעת? על מנת להתחיל, כדאי לנו לתרגל אכילה בסביבה "סטרילית" כזאת שנקייה מרעשים כמו עבודה/ טלוויזיה ושאר מסיחי דעת ידועים, על מנת שנוכל להתרכז באכילה ובתחושות הגוף תוך כדי. ואז במהלך האכילה עצמה, לשים לב למזון שנכנס אל פינו, לתחושות הפיזיות ולמחשבות העולות לנו תוך כדי אכילה וגם כמובן, לתחושות הרעב איתה התחלנו את הארוחה המשתנה לאיטה לתחושת שובע, כך נוכל לסיים את הארוחה בדיוק בשלב בו שבענו ונרגיש טוב בסיום הארוחה. ככל שנתרגל אכילה מודעת יותר פעמים בסביבה "סטרילית" נוכל לעשות זאת ביתר קלות באותה סביבה, ובשלב הבא, גם בסביבה השגרתית שלנו, בה אנו אוכלים ביומיום. כמובן שתמיד ההמלצה היא לנסות ולייצר סביבה בה אנחנו יכולים לשמור על אכילה מודעת כמו שולחן אוכל ולא מול הטלוויזיה, הנייד, המחשב או בזמן העבודה.

וכאן אנחנו חוזרים אל משקל היעד. חשוב להבין, שאם אנחנו רוצים לשמור על המשקל לאחר הירידה, אין לנו היכולת לצפות מראש, מה יהיה המשקל אליו נגיע בסוף התהליך. וזהו שלב חשוב, אך קשה בתהליך. כמו שאנו יודעים שלא נוכל למתוח את הגובה שלנו לגובה אליו היינו רוצים להגיע או להקטין את מידת הנעליים שלנו, גם משקל היעד שלנו הוא לא בשליטתנו. אין זה אומר, שעלינו להשלים עם עודף משקל בהכרח, אך כן להכיר בכך שלגוף שלנו יש צרכים ו"רצונות" משלו, והם לא בהכרח תואמים את הטבלאות אותן ייצרה הסביבה.

כנראה שהמטרה של דיאטה צריכה להיות שונה- במקום "ירידה במשקל" המטרה צריכה להיות- לחיות בשלום עם האוכל, להקשיב לתחושות הגוף, לבחור מזונות בריאים וטובים עבורנו ולהשלים עם משקל גופנו. כאשר כל התנאים האלה מתקיימים, גם נרד במשקל, ומתוך חירות אמיתית!

לכתבה ב-YNET-

כתבה שלי בYמקא- קביעת משקל יעד