1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



האם באמת סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן? מה עדיף סילאן או דבש? ומה זה לעזאזל מולסה??

כתבה מתוקה מאוד על הממתיקים שלנו…

מאת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר

רובנו יודעים ומאמינים כי סוכר לבן לא בריא, ובמידה ויש לנו אפשרות אנחנו מעדיפים להמתיק את השתיה שלנו בסוכר חום. רובנו מאמינים שדבש עדיף מסוכר, ולא כל כך יודעים, לאיזו קטגוריה נכנס הסילאן. אך מסתבר שזה לא שחור או לבן ויש גם גווני אפור (או חום במקרה שלנו).

האם סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן?
על מנת להבין את ההבדלים ביניהם ניכנס (בקצרה) לתהליך הייצור של הסוכר.
סוכר לבן מופק מקני סוכר. התהליך כולל מיצוי של הסוכר מקני הסוכר על ידי טחינתם והוספת מים. למיץ סוכר שנוצר, מוסיפים סיד שגורם להפרדה של לכלוכים שונים במיץ הסוכר, ומרתיחים את התמיסה על מנת לעבות אותה לנוזל צמיגי. כך שנוצר סוג של סירופ מתוק וסמיך. נקי מלכלוכים.
הסירופ עובר צנטריפוגה- מעין תוף עם חורים, שמסתובב במהירות – כך שהנוזלים יוצאים החוצה, ולמטה מתגבש הסוכר (ממש כמו סחיטת הבגדים במכונת כביסה על ידי סיבובים מהירים של התוף ו"זריקת" המים החוצה).
הנוזל שהופרד מהצנטריפוגה הוא המולסה המשמש בעצמו כממתיק. והוא מכיל ויטמינים ומינרלים בנוסף לסוכר, בכמויות קטנות (ולא משמעותיות במיוחד).
הסוכר שהתגבש בתחתית הוא הסוכר המוכר לנו כסוכר חום. צבעו חום בהיר והוא לא בהכרח הסוכר אותו מוכרים לנו בשווקים. לסוכר החום שאנחנו קונים, מוסיפים הרבה פעמים צבע קרמל, על מנת שיהיה בצבע חום כהה. הסוכר החום שמתקבל בשלב זה, מכיל אומנם ויטמינים ומינרלים ברמה מסוימת, אך היא זניחה ואינה משמעותית. ומבחינה קלורית, ערכו זהה לסוכר הלבן המתקבל בסוף התהליך.
במידה ורוצים להפיק מהסוכר החום, סוכר לבן- ממיסים אותו שוב, והוא עובר תהליך כימי נוסף, על מנת לשנות את צבעו ללבן.

סיכום ביניים-
אין הבדל בכמות הקלוריות או הסוכר בין סוכר לבן, סוכר חום ומולסה.
הסוכר הלבן עובר תהליך כימי נוסף שאותו לא עובר הסוכר החום וגם לא המולסה.
ישנה כמות זניחה של מינרלים הנמצאים בסוכר החום והמולסה, אך ההבדל אינו משמעותי.

ולצורך המחשה, בסרטון הבא מתואר תהליך יצירת הסוכר:

ומה בנוגע לדבש?
אז כמובן שאת הדבש מייצרות הדבורים. הדבורים שותות את הצוף מהפרחים לקיבה נפרדת בגופן שתפקידה ייצור הדבש. סוג הדבש תלוי בסוג הפרח ממנו שתתה את הצוף וכך גם טעמו ורכיבים שונים הנמצאים בו. את הדבש היא מעבירה אל חלת הדבש וחותמת אותו בשעווה, שגם אותו היא מייצרת, על מנת לשמור על הדבש מפני מזיקים ונזק חיצוני. בתעשייה, מוציאים את הדבש מחלת הדבש ועל ידי צנטריפוגה, מפרידים את הדבש משאריות של שעווה ושאר מוצקים. הדבש אינו עובר תהליך כימי נוסף בזמן הייצור. לעתים עובר פסטור, אך זהו תהליך לא הכרחי שיכול להרוס את הפעילות האנטיבקטריאלית של הדבש.
הדבש ידוע כבעל תכונות אנטי בקטריאליות, עקב הריכוז הגבוה של הסוכר בו ועקב חומרים שונים שמכיל. בנוסף, מכיל ויטמינים ומינרלים, אך בכמות זניחה. ערכו הקלורי דומה לערכי הסוכר הלבן והחום.

סילאן-
סילאן הוא "דבש תמרים" למרות שאין קשר בינו לבין דבש. את הסילאן ממצים מתמרים, באמצעות מים חמים וסינון חלקי התמרים. לסילאן שאנחנו קונים בשווקים בד"כ מוסיפים סוכר, על מנת להפוך אותו למתוק יותר. לכן, חשוב לבדוק כאשר קונים סילאן, שלא הוסיפו לו סוכר. במידת הצורך לחפש סילאן טהור בחנויות טבע. כמות הקלוריות בסילאן, גם טהור, דומה לכמות הקלוריות בסוכר/ דבש או מולסה.
סילאן טהור אפשר בקלות ובפשטות להכין גם בבית.

לסיכום-
כמות הקלוריות והסוכר בממתיקים השונים פחות או יותר דומה, ישנה עדיפות מסוימת לממתיקים טבעיים כמו סילאן או דבש, שאינם עוברים תהליך כימי בזמן הפקתם. ידוע כי הדבש מכיל גם חומרים אנטיבקטריאליים התורמים לבריאות. הסוכר הלבן עובר תהליך כימי על מנת להפוך אותו לטהור. גם הסוכר החום והמולסה עוברים תהליך כימי חלקי.

לקבלת מדריך בחינם: איך לאכול מתוק ולרדת במשקל השאירי פרטים:

[[ טופס מוטמע]]