1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



האם אנחנו באמת עולים במשקל בחורף? ומה אפשר לעשות עם זה…

"בזמן האחרון, בגלל הקור פחות מתחשק לי לאכול סלט ירקות, אני פחות שותה מים, אני מרגישה שכל הזמן בא לי לאכול רק פחמימות והדבר האחרון שמתחשק לי לעשות בקור הזה, זה לצאת להליכה…"
זה פחות או יותר מה ששמעתי השבוע מאחת המטופלות שלי. והאמת, שהזדהיתי עם כל מילה.

הקור, החורף, הגשם… גורמים לנו לבחור פחות בסלטים, ולהעדיף יותר פחמימות, לשתות פחות מים ובכלל להרגיש פחות צמאים, להתכרבל יותר בבית, כשיש לנו את האפשרות ולדחות את העשייה של הפעילות הגופנית שלנו. אז מה עושים? האם מזה נעלה במשקל?
נכון, יש לכך סיבות פיזיולוגיות. רבות דובר על הסרטונין המרגיע, שמופרש בגופנו כאשר אנחנו אוכלים פחמימות, ועל הצורך שלנו, בחורף הקר, כשמחשיך מוקדם, להעלות את רמתו בגוף, בדיוק על ידי אכילת פחמימות ומתוקים.
בנוסף, בימי החורף הקרים, אנחנו מחפשים מזונות שיחממו אותנו, סלט קר, לצרוך העניין הוא בחירה לא ממש אטרקטיבית (לחלקנו) בלשון המעטה.

סיבה נוספת היא, שבחורף אנחנו פחות מרגישים את תחושת הצמא, ולכן אנחנו שותים פחות. לעיתים, הגוף שלנו מתבלבל בין תחושת הצמא לתחושת הרעב, וכאשר אנחנו צמאים- במקום לשתות- אנחנו אוכלים! לעומת זאת בקיץ, כאשר אנחנו מזיעים- אנחנו מרגישים צמאים יותר ולכן שותים יותר.
תוסיפו לכל זה, את הצורך להתחמם, העייפות שמגיעה בשעות מוקדמות יותר (הרי בחמש ורבע כבר חושך מוחלט בחוץ!) וגם החשק לפעילות גופנית יוצא לנו.

והתוצאה היא באמת, מה שאותה מטופלת תיארה- אנחנו אוכלים יותר, שותים פחות, מעדיפים יותר פחמימות ופחות בוחרים בירקות, וזזים הרבה פחות.

אז מה עושים?

• לבחור בירקות חמים- החורף הוא דווקא הזדמנות מצוינת לנצל את מגוון הירקות הקיימים, ולייצר לנו מאכלים שונים ומגוונים שמכילים ירקות. גם מבלי לאכול סלט ירקות קר. מה בתפריט? למשל, מרקי ירקות שונים, ירקות בתנור (אנטיפסטי), ירקות מבושלים יחד עם המנה החלבונית שלנו (אפונה וגזר, קישואים, ברוקולי, כרובית ועוד).

• לא מרגישים צמאים? תשתו בכל זאת. לא מתחשק מים? תעברו לשתיה חמה לא ממותקת- תה צמחים ללא קפאין יכול להיות בחירה מצוינת! מומלץ לגוון בסוג. תחושת הצמא היא "טריקית"- הגוף שלנו יכול להיות מיובש, אך אנחנו לא נרגיש צמאים. ולכן, בייחוד בחורף, מומלץ לשתות גם כשאיננו צמאים. אפשר להצמיד את השתיה לפעולות שאנחנו עושים. למשל בארוחות- מומלץ לשתות כוס מים בסיום הארוחה (לעיתים בסיום הארוחה, אנחנו מרגישים רעבים עדיין. הרבה פעמים זה נובע מתחושת צמא. כוס מים תפטור את העניין). דווקא בסיום הארוחה, ולא לפני- כמו שחלק מהדיאטות מציעות. או לשתות כוס מים (או תה צמחים) אחרי כל כניסה לשירותים, ועוד.

• לבחור בפחמימות מלאות- אמרנו שבחורף יש לנו דרישה ליותר פחמימות, ואם אנחנו אוכלים פחמימות, עדיף שהן יהיו מלאות- כך נרוויח סיבים תזונתיים מזינים ובריאים, שגם יעזרו לנו לתחושת השובע. למשל- דייסת קוואקר, מרקי קטניות- אפונה, שעועית, עדשים וכו', תירס או פופקורן ועוד.

פעילות גופנית בחורף?? כן! הכל עניין של נקודת מבט. לי אישית מאוד קשה עם הקור. הוא יכול לכווץ אותי, להכניס אותי מתחת לשמיכה ולא אצא ממנה עד הקיץ 😉 אבל אם אני מתלבשת טוב. למשל לובשת 2 זוגות מכנסיים, ואם אני מסתכלת על כך למשל, שהיום מתחיל להתארך, או אם אני נחשפת לשמש במהלך היום, אפילו אם רק למספר דקות, כלומר- "נצמדת לקיץ" ו"חושבת קיץ" קל לי יותר לעשות את הפעילות. לעיתים שינוי בתפיסה של הפעילות, הוא זה שיעזור לנו לבצע אותה. למשל, לבחור בפעילות שכיף לנו לעשות אותה- כדי שנדע שצפוי לנו זמן פעילות מהנה, או להגיד לעצמנו, שהפעם אנחנו הולכים לעשות אימון קל יחסית- כדי שלפחות נתחיל את הפעילות!

ואם עשינו את כל הפעולות האלה, ובכל זאת אנחנו מרגישים שאנחנו עולים במשקל?

אז מה קרה??? 😉 גם אם נעלה כמה קילוגרמים במהלך החורף. כל עוד נקשיב לגוף שלנו, ונדע לתת לו את מה שהוא באמת צריך, נדע להקשיב לתחושות הרעב והשובע שלנו, נדע להתמודד עם האכילה הרגשית שלנו, נדע לבחור במזונות הבריאים, אז עד הקיץ- נצליח להשיל את מה שנעלה בחורף. כיוון שהגוף שלנו יודע לאזן את עצמו, כל עוד אנחנו יודעים לסמוך עליו שיעשה זאת.

ואם אתם עדיין לא יודעים איך לעשות את זה- להקשיב לגוף ולנפש ולהתאים את התזונה לצרכים האמיתיים שלכם, אתם מוזמנים לפנות אליי ואני אעזור לכם ללמוד כיצד 

נטע אמירי
דיאטנית קלינית ומאמנת כושר אישית

מתוקים ומרזים- מדריך בחינם- לאכול מתוק ולרדת במשקל

לקבלת מדריך בחינם: איך לאכול מתוק ולרדת במשקל השאירי פרטים:

[[ טופס מוטמע]]