1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



אגדה אורבנית מספרת, שסלק עוזר לעבות את רירית הרחם… האומנם?

לא פעם אני רואה נשים בקבוצות פוריות בפייסבוק, מייעצות לנשים אחרות,

לאכול סלק כדי לעבות את רירית הרחם ולשפר את הסיכוי להיכנס להריון…

האם סלק באמת עושה את זה? או שזו סתם "אגדה אורבנית"?

אז חקרתי וחקרתי, ובדקתי וחיפשתי… (כדיאטנית, אני מחפשת קודם כל מחקרים, שייאשרו לי את העניין, כיוון שמחקרים נעשים על אוכלוסיות גדולות שאפשר להסיק מהן מסקנות, וגם- מנטרלים סיבות וגורמים אחרים שיכולים להשפיע. למשל, אם מישהי גם שינתה את התזונה, גם ירדה במשקל, גם התחילה לעשות ספורט וגם- התחילה לאכול סלק, איך נדע מה מבין כל השינויים שעשתה, הוא זה שהוביל לביוץ סדיר ועיבוי רירית הרחם?).

ואפילו הגדלתי ושאלתי קולגות למקצוע, אולי הן מכירות?

והתוצאות הן כאלה: עד היום, לא נעשו מחקרים שבדקו את השפעת הסלק על הפוריות בכלל ועל עיבוי רירית הרחם בפרט. האם זה מספיק כדי להגיד שסלק לא עוזר?

אז בואו נחקור קצת לעומק את הסלק ונחליט בעצמנו-

סלק עשיר בוויטמינים ומינרלים- הוא עשיר באשלגן (325 מ"ג ב-100 גר') ודל בנתרן, הוא מכיל סידן (16 מ"ג), מעט ברזל יחסית ומגנזיום. יש בו כמות מכובדת מאוד(!) של חומצה פולית (109 מק"ג)! אך חשוב לדעת, שחומצה פולית, נהרסת מאוד מהר ולכן אם למשל נבשל את הסלק או נשמור אותו זמן רב במקרר, היא עלולה להיעלם ממנו… והוא מכיל כמות מכובדת של סיבים תזונתיים (2.8 גר' ב-100 גר').

סקירה שנעשתה בשנת 2017 (מאמר שסוקר כמות גדולה של מחקרים), מצאה שהסלק עוזר להוריד את לחץ הדם. וכן ידוע על סלק, שמשפר את זרימת הדם (אם ניקח את זה לתחום הפוריות וריריות הרחם… השערה יכולה להיות, שסלק אולי עוזר להזרים דם לרחם ועל ידי כך לעבות את הרירית? אבל כאמור, עד היום אף אחד לא בדק ולא באמת מצא שהוא אכן מעבה את הרירית.)

סלק, גם מכיל חומר שנקרא בטלאין, והוא בעצם נותן לו את צבעו האדום (Betalain). בטלאין הוא אנטיאוקסידנט חזק! שנמצא במחקרים, שעוזר להתמודד עם מצבים כמו סטרס חמצוני, דלקות, עוזר במניעת סרטן, לחץ דם (כאמור) והורדת שומנים וכולסטרול בדם, וכן הפחתת הסיכון לסוכרת והשמנה.

וואו! המון סגולות יש לסלק. האם עיבוי הרירית היא אחת מהן? יש נשים, שמוכנות להישבע שברגע שהתחילו לשלב סלק בתזונה, רירית הרחם התעבתה. יכול להיות שהן צודקות.

מה שבטוח הוא שסלק הוא ירק מאוד בריא! עוזר לשמור על לחץ דם ומכיל נוגדי חמצון חזקים. ולכן מומלץ לאכול ממנו.

מה שעוד בטוח הוא, שלרוב, להיעזר ב"מאכל אחד" או "בתוסף אחד" כדי לעבות רירית/ להסדיר ביוץ/ להיכנס להריון… עד כמה שזה נשמע "רומנטי" ו"קוסם" כי זה יחסית פשוט ו"מבטיח קסמים", כנראה- שזה לא יספיק. ולכן- תמיד תמיד כדאי לשלב תזונה כוללת (הוליסטית), מגוון ירקות בצבעים שונים ובצורות עשייה שונות, דגנים מלאים וקטניות, חלבון איכותי, שומן צמחי כמו שקדים, אגוזים, טחינה ושמן זית, ואם אפשר לשלב גם פעילות גופנית, מה טוב 😉

וכן, גם לשלב סלק בתזונה המגוונת והבריאה שלנו, האם זה יעזור לנו לעבות את רירית הרחם? אולי 😉

האם בצורה מבושלת או כמיץ?

מיץ יכיל כמויות גדולות של סלק ולכן- מצד אחד, ירכז לנו את הוויטמינים והמינרלים שבו, ואת נוגדי החמצון.

ומצד שני- יירכז גם את כמויות הסוכר שבו. ויכיל הרבה סוכר. ולכן- לא כדאי לשתות יותר מסלק אחד במיץ שכזה ולא כדאי להעמיס בו גם פירות שמכילים כמויות גדולות של סוכר. (מיץ שמבוסס על ירקות ומכיל גם סלק למשל, יכול להיות מתכון טוב).

מצד שני, סלק מבושל, יגביל לנו את כמויות הסוכר (יהיה קשה יותר לאכול כמות גדולה של סלק כשהוא מגיע כמיץ), אך חלק מהוויטמינים ייהרסו במהלך הבישול (למשל ויטמין C והחומצה הפולית).

ולכן- כמו תמיד, כדאי לגוון ולשלב. לעתים סלק טרי ולעתים מבושל…